از خودکشی تا زندگی

ســـلام دوستان از اینکه این وبلاگ رو انتخاب کردید ممنونم

از خودکشی تا زندگی

ســـلام دوستان از اینکه این وبلاگ رو انتخاب کردید ممنونم

خودکشی و جوانان

امر خودکشی گاهی مسری می‌شود به همین دلیل حمایت اطرافیان و دادن آموزش‌‏های مهارتی و روان‌شناسی ضروری بوده که در ایران تاکنون‌این امرصورت نگرفته‌است.

افرادی که بعد از خودکشی زنده مانده‌‏اند اختلافات خانوادگی را بیشترین دلیل برای این عمل عنوان کرده‌‏اند، اما در مورد کسانی که فوت کرده‌‏اند علت از سوی خانواده‌هایشان به‌دلیل ترس از انگ اجتماعی کتمان می‌شود.

خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن اقدام به‌خودکشی می‌کند به‌خاطر انگ اجتماعی دلیل آن را به دروغ خفگی، غرق‌‏شدگی، تصادف و غیره عنوان می‌‏کنند و همین امر یافتن علت خودکشی را مشکل می‌کند.

بیشترین روش خودکشی در ایران را مصرف قرص دانست و اضافه کرد: زنان بیشتر از مردان در کشور دست به‌خودکشی می‌‏زنند که متأسفانه روش خودسوزی در آنان شایع است.

رسیدگی به وضعیت افرادی که دست به‌خودکشی زده‌‏اند را پس از ترخیص از بیمارستان ضروری عنوان کرد و گفت: نبود روش‌های کاربردی در درس مهارت‌های زندگی در مدارس و دانشگاه‌های کشور از عواملی است که افراد را در مقابل مشکلات و موانع آموزش‌ نمی‌‏دهد و گاهی افرادی این دروس را آموزش می‌‏دهند که مهارت لازم را ندارند.

افسردگی و اختلالات روانی را عامل دیگری برای خودکشی بیان و اظهار کرد:‌ گاهی 80 درصد از زنانی که خودسوزی می‌‏کنند از کار خود پشیمان می‌‏شوند و در یک لحظه به‌دلیل کنترل نکردن خشم خود آن کار را می‌‏کنند.

افرادی  که اقدام به‌خودکشی می‌‏کنند را به 3دسته تقسیم کرد و افزود:‌‏ دسته‌‏ای قصد مردن نداشته و فقط از روی جلب توجه و نمایش خودکشی می‌‏کنند و دسته‌‏ای دیگر دو دل بوده و افرادی نیز قصد مرگ دارند که تفکیک این گروه‌ها به دست متخصص امکان‌‏پذیر بوده و هر تهدیدی باید جدی گرفته شود.

بیشترین خودکشی‌‏ها در شهرهای استان‌های حاشیه سلسله کوه‌های البرز و زاگرس رخ می‌‏دهد.وی استان‌های حاشیه سلسله کوه‌های البرز و زاگرس را بیشترین شهرهایی که خودکشی در آنها رخ می‌‏دهد، ارزیابی کرد و ادامه داد:‌ نوجوانان و جوانان بیشترین طیف خودکشی را در ایران دارند درحالی که در کشورهای غربی افراد 45 سال به بالا بیشتر دست به‌خودکشی می‌‏زنند.

از نبود سازمان‌های غیردولتی حمایت از بازماندگان و اطرافیان فرد خودکشی کرده انتقاد کرد و گفت: امر خودکشی گاهی مسری می‌شود به همین دلیل حمایت اطرافیان و دادن آموزش‌‏های مهارتی و روان‌شناسی ضروری بوده که در ایران تاکنون برخلاف سایر کشورها ایجاد نشده است.در هر 3 ثانیه یک نفر در جهان دست به‌خودکشی می‌‏زند و در هر 40 ثانیه یک نفر به‌علت خودکشی از دنیا می‌رود.

ایران با نرخ خودکشی 6 نفر در صد هزار نفر در رتبه 58 جهان قرار دارد و در سال 1380 از حدود 3 هزار خودکشی 65 درصد را مردان و 35 درصد را زنان انجام داده‌‏اند، بالاترین آمار خودکشی را استان ایلام و کرمانشاه داشته و پس از آن لرستان، همدان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، کرمان و کردستان قرار دارند.

بیشترین روش خودکشی منجر به فوت در ایران حلق‌‏آویز کردن، خودسوزی و مسمومیت با قرص و سموم عنوان شده، اما بیشترین روش اقدام به‌خودکشی استفاده از قرص است.

نظرات 2 + ارسال نظر

هر چند به تازگی موضوع مهارتهای زندگی( روشهای کنترل خشم و استرس و هیجانات و تکنیکهای حل مسئله و خودآگاهی و ... ) جدی گرفته شده و پیشگیری از اعتیاد و خودکشی و درمان افسردگیها با جدیت تمام دنیال می شود اما با توجه باینکه تعداد زیاد از از خودکشیهاجنبه فرا خودکشی داشته و منجر به مرگ نمی شود مشاوره با اقدام کننده و خانواده وی پس از مرخصی از محل نجات دهنده می تواند تا حدی از بار مشکل بکاهد .اگر مشاوره بعد از اقدام نیز در متن اقدامات قرار گیرد میتواند از تکرر اقدام به خودکشی که خود یکی از دلایل مهم بالا رفتن آمارها می باشد جلوگیری نماید .
با تشکر

vafa چهارشنبه 5 مرداد 1390 ساعت 18:04

salam,matalebe kheli khoob va bejayi dar morede khodkoshi neveshtid.man ham mikham rajeb be in mozo benevisam.akhe jadidan too roostaye am kheyli ziyad shode.ye site darim too oon mikham benevisam.ejaze midid az matalebeton estefade konam.mamnon age javabamo bedid

سلام
ممنون از توجهتون
با ذکر منبع ایرادی نداره
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد